לחץ כאן לצפייה במצגת

  הנצחה   

לגימנסיה העברית בירושלים 140 בוגרים ומורים נופלים במערכות ישראל, בפעולות תגמול ובפעולות איבה. הגימנסיה מקיימת מסורת ארוכה של הנצחת הנופלים.

קיר ובו שמות כל הנופלים ממוקם בכניסה לבית הספר. בשנת 1995, תלמידי כיתות ט' בבית הספר ומדריכיהם יצרו לכל נופל תיק זיכרון ובו סיפור חייו וסיפור נפילתו. התלמידים נפגשו עם בני המשפחה, קיבלו חומר כתוב ותמונות ויצרו פסיפס הנצחה שהגיע לשיאו בהקמת חדר זיכרון כשבוע לפני יום הזיכרון הממלכתי. במשך כל השנה נשמרים התיקים בספריית בית הספר לעיונם של תלמידים, מורים, משפחות שכולות ובוגרים. מאז נשמרת מסורת הקמת חדר זיכרון מידי שנה.

כשבוע לפני יום הזיכרון מוקם החדר בעזרת תלמידים ובו עוברים כל תלמידי בית הספר, קוראים בתיקי הנופלים ולומדים את סיפורי הגבורה של כל נופל. מדריכי של"ח מקבלים את תלמידי השכבות בכניסה לחדר ומספרים להם סיפורי גבורה של בוגרי בית הספר.

מידי שנה מקיים בית הספר טקס זיכרון ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. לטקס מוזמנים משפחות שכולות, בוגרי בית הספר ומורים  והם נוטלים חלק  בקטעי הקריאה, ב"יזכור" ומבקרים בחדר זיכרון. תלמידי ומורי בית הספר שותפים להכנה ולהופעה בטקס. בוגרי בית הספר לדורותיהם מגיעים לטקס ומתקיים מעין "מפגש מחזורים", דבר הגורם תמיד להתרגשות רבה.

בית הספר מקיים פעילות הנצחה במשך כל ימות השנה, בשיתוף עם משרד החינוך, עיריית ירושלים ומוסד "יד לבנים". תלמידי שכבת כיתות י', במסגרת המחויבות האישית, נפגשים עם משפחות שכולות לפחות 3 פעמים בשנה. התלמידים נפגשים עם המשפחות בבתיהן ולומדים להכיר אותן. התלמידים מקבלים תמונות ושומעים סיפורים, אותם הם מאגדים לחוברת הנצחה הניתנת למשפחה בתום המפגשים. מטרת הפרויקט היא קשר, בעיקר עם משפחות ששכלו את יקרם לפני שנים רבות והקשר עימם הוא בעיקר בימי זיכרון.

הגימנסיה מחנכת את תלמידיה על סיפורי גבורה שבהם נטלו חלק בוגריה לדורותיהם:

  • הל"ה ומפקדם דני מס ז"ל, בוגר בית הספר, ושבעה מחברי הקבוצה שנספו בהיתקלות עם ערבים ליד הכפר צוריף. תלמידי בית הספר משתתפים במסע בעקבות הל"ה, מידי שנה. 
  • יזהר ערמוני ז"ל, בעל אות הגבורה על מלחמתו ב"נבי יושע" עד יום מותו באפריל 1948.
  • צבי ספקטור ז"ל, מפקד כ"ג יורדי הסירה.
  • שלמה ארגוב ז"ל, שגריר ישראל בבריטניה שנפצע אנושות על ידי מתנקש בשנת 1982 ונפטר 11 שנים אחר כך.
  • אהוד שטוק סדן ז"ל, מאבטח השגרירות הישראלית באנקרה, תורכיה, שמכוניתו התפוצצה לאחר שמולכדה על ידי מחבלים.
  • אליאורה הרמתי כרמון ז"ל, שנרצחה בעת הפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה.

כולם בוגרי הגימנסיה ששירתו את ארצם מעבר לים. כך יהושע אופטובסקי ז"ל, סיון זרקה ז"ל, סמדר פלד אלחנן ז"ל וליאור אזולאי ז"ל, שנרצחו על ידי מחבלים בעודם חובשים את ספסל הלימודים. ועוד סיפורים מרתקים ומופלאים.

בית הספר מזמין אתכם לקרוא את סיפוריהם בתיקי הנופלים, ולכבד את זכרם.

 משפחת הגמנסיה כואבת גם על מותן  של הנערות היקרות  אביב נחמיאס סימור נחום וטליה כהן ז"ל ,

 שנהרגו בתאונת דרכים טרגית בסוף שנת 2015 

יהי זכרם ברוך!

 ת.נצ.ב.ה

הגדרות כלליות כניסה למערכת