הגימנסיה העברית בירושלים הוקמה בשנת 1909 על ידי קומץ אנשי חינוך אידיאליסטיים, בני הישוב החדש, ביניהם נשיאה השני של מדינת ישראל יצחק בן צבי ורעייתו, רחל ינאית

מטרתם הייתה לפתוח בית ספר בירושלים, מחוץ לחומות, בו ילמדו בנים ובנות יחדיו את  כל מקצועות הלימוד  –  בשפה העברית. בית ספר עברי – פלורליסטי.

רק לאחר 20 שנות פעילות בבתים פרטיים של נאמני בית הספר ובמבנים ארעיים, הוקם המבנה בו שוכנת הגימנסיה היום, בלב שכונת רחביה.

בין המורים הבולטים בגימנסיה היו: המשוררים: יהודה עמיחי, דן פגיס, הסופרים:  קבק אברהם ויצחק שלו, האגרונום ולטר פרנקל הציירת אירה יאן ועוד.

בין בוגריה הבולטים: פרופ' אפרים קציר ז"ל נשיאה הרביעי של מדינת ישראל ומאבות התעשייה הביטחונית, חברי כנסת ושרים : דן מרידור, מתן וילנאי, יו"ר הכנסת – ראובן ריבלין, סופרים: א.ב. יהושע, ראש סוכנות החלל הישראלית – פרופ' בן נון, מדענים ידועי שם, אנשי תקשורת, שופטי בית המשפט העליון: מרים נאור ויהושע גולדנברג (לימים אף מבקר המדינה) ועוד רבים.

כיום מונה הגימנסיה כ – 860 תלמידים מרבדים סוציו אקונומיים שונים, יוצאי ארצות רבות כמו: אתיופיה, מדינות חבר העמים, דרום אמריקה, ילדי עובדים זרים, ערבים ועוד.

תלמידי הגימנסיה זוכים לשיעורי הצלחה בבגרות מהגבוהים בארץ.

 

לאורך כל שנות פעילותה הייתה הגימנסיה בית ספר פלורליסטי, חילוני בלב ירושלים, שדגל בחינוך שיווני לכולם.

 

לגימנסיה  אבני יסוד המנחים את דרכה החינוכית:

 

1.   המישור הלימודי – פדגוגי – הגימנסיה מאמינה כי בסיסו של התהליך החינוכי הנו תהליך ההוראה שבו המטרה הבסיסית היא לעצב אדם פתוח ללמידה, להקנות לו ידע וכלים לשימוש מושכל ועצמאי. בבית הספר תכניות למידה ייחודיות כמו "אמירים" ,"נטע תפוח", קבוצות מצטיינים במדעים, מתמטיקה, ערבית ואנגלית. מגמות בתחומי המדעים, האומנויות (תיאטרון וציור/פיסול) הפסיכולוגיה/ סוציולוגיה ושפות (ערבית וצרפתית), כל אלו ברמה של 5 יח"ל לבגרות (סה"כ 15 מגמות מוגברות).

2.  המישור החברתי אזרחי – הגימנסיה מעודדת את לימודי האזרחות, היהדות, ציונות ומורשת ישראל. הגימנסיה מעודדת אזרחות פעילה, תרומה אקטיבית לקהילה במסגרת פעילות כגון תנועות נוער, התנדבות במסגרת מחויבות אישית וטיולים ייחודים בהם "נכבשת הארץ ברגליים".

אחוז גבוה של בוגרי בית הספר מתגייסים ליחידות תורמות בצבא.  לבית הספר מסורת ארוכה של הנצחת 138 הנופלים מורים ותלמידים, במערכות ישראל , בשירות הצבאי ובפעילות חבלנית.

3.  המישור הערכי – הגימנסיה מאמניה כי עליה לטפח בתלמידיה בטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי תוך שימת דגש על צניעות, על יחס מכבד לזולת ועל בהירות ושקיפות . תלמידי בית הספר מפעילים מועדון לחטיבת הביניים ומועדון לחטיבה העליונה, מארגנים הפסקות פעילות ומפעילים את רדיו הגימנסיה. תלמידי חטיבה עליונה נוטלים חלק כמשצי"ם (מדריכי של"ח צעירים).

הגימנסיה חותרת באופן מתמיד  ליצירת אקלים חיובי ולצמצום כל סוג של אלימות. בית הספר מפעיל תכניות למניעת שימוש בסמים ובאלכוהול ומניעת תאונות דרכים, ומעל כל אלו עומד התלמיד, הפרט. צרכי כל תלמיד נבדקים בקפידה, מורים משקיעים שעות פרטניות לשיחות אישיות וקידום אישי של כל תלמיד. קיים קשר הדוק בין בית הספר להורים.

בבית הספר תלמידים רבים שמצבם הכלכלי קשה ובית הספר עוזר לילדים אלו ולמשפחותיהם: במתן שיעורי עזר במרכזי למידה מסובסדים, בסנדוויץ בהפסקת עשר לכל מבקש, ברכישת ספרי לימוד במחירים מסובסדים ביותר, בנסיעות בתחבורה ציבורית ואפילו בסל מזון לחג.

בית הספר רואה חשיבות רבה לרווחת תלמידיו.

הגדרות כלליות כניסה למערכת